Pamćenje je psihička funkcija koja omogućuje da ono što smo prije zapazili ili doživjeli ponovno oživimo, tj. dovedemo u svijest. To je proces u kojem su sadržana četiri procesa sposobnosti:
- ZADRŽAVANJE je trajanje u svijesti onoga što je učenjem stečeno. Zadržavanje uvijek prethodi učenju. Učenje je svaka relativno trajna i progresivna promjena ličnosti. Da bi koristili sadržaje kojima utječemo na mlade i da bi ih oni usvojili i koristili u kasnijoj aktivnosti potrebno je da to zadrže. Pojavu da ono što smo naučili možemo kasnije koristiti i nakon dužeg vremena nazivamo zadržavanje. Međutim iza procesa zadržavanja nastaje proces zaboravljanja.
- REPRODUKCIJA znači načiniti neku vrstu duplikata sličnog originalu, međutim i najbolje pamćenje ne može dati tako vjernu reprodukciju. Jedan psiholog je rekao: "Reprodukcija, odnosno sjećanje ne samo da postaje sve nejasnije nego nam zapravo kako vrijeme odmiče, uvijek priča drugu priču". Dakle reprodukcija je proces pamćenja, ali i sposobnost pamćenja kojom izazivajući predstave u svijesti obnavljamo ono što smo ranije doživjeli.
- PREPOZNAVANJE - proces u kome smo svjesni da je sada prisutni i opaženi objekt bio predmet našeg iskustva.
- UŠTEDA PRI PONOVNOM UČENJU - znak da smo nešto naučili, ali da smo zaboravili.
Razlikujemo:
- osjetno,
- motorno (zadržavanje i obnavljanje naučenih pokreta),
- emocionalno,
- slikovno i
- verbalno-logičko pamćenje.
- kratkotrajno i
- dugotrajno pamćenje.
- kvantitativni:
- hipermnezija,
- hipomnezija,
- zaboravnost,
- amnezija.
- kvalitativni:
- konfabulacije (izmišljenja sjećanja za razdoblja amnezije),
- alomnezije (iskrivljena sjećanja),
- pseudomnezije (halucinacije sjećanja),
- lažna i pogrešna prepoznavanja (jamais vu = da prvi put vidi nešto što je zasigurno već vidjela; deja vu = da je već vidjela nešto što nije imala priliku),
- pseudologia phanastica = patološka lažljivost.
Učenje
Pamćenje